Home Asia Dicekal, Mantan PM Najib Batal Liburan ke Indonesia

Dicekal, Mantan PM Najib Batal Liburan ke Indonesia

SHARE
article top ad

KUALALUMPUR, MB – Mantan Perdana Menteri Malaysia Najib Razak memastikan dirinya tidak akan berpergian ke luar negeri, menyusul namanya dimasukkan dalam daftar hitam Departemen Imigrasi Malaysia.

Ia mengonfirmasi hal ini lewat akun Twitter resminya.  “Saya menghormati arahan tersebut dan akan bersama keluarga dalam negara,” ujar Najib.

article inline ad

Saya telah dimaklumkan bahawa Jabatan Imigresen Malaysia tidak membenarkan saya dan keluarga ke luar negara. Saya menghormati arahan tersebut dan akan bersama keluarga dalam negara.

Semula Najib dan istrinya Rosmah Mansor akan berangkat dari Malaysia menuju Indonesia dan mendarat di Bandara Halim Perdanakusumah, Jakarta sekitar pukul 10 tadi.  Ia berencana mengambil rehat di Indonesia selama dua hari.

Pada Sabtu pagi, Departemen Imigrasi Malaysia kemudian mengeluarkan keputusan pencekalan pada Najib.

“Departemen imigrasi sekarang telah mencekal Najib dan Rosmah untuk meninggalkan negara ini,” ujar Mustafar Ali, Direktur Umum Departemen Imigrasi, kepada AFP.

Najib sendiri terkait dalam skandal korupsi besar-besaran, 1Malaysia Development Berhad (1MDB), dengan dugaan penyalahgunaan dana sebesar US$ 4,5 miliar.

Dalam tiga tahun terakhir, skandal ini menyebabkan beberapa orang ditangkap, penutupan sejumlah bank dan penyitaan aset bernilai jutaan dolar di seluruh dunia.

Skandal tersebut diduga menjadi faktor yang mempengaruhi kekalahan koalisi Barisan Nasional pimpinan Najib dalam pemilu Malaysia ke-14 yang digelar Rabu (9/5) lalu.

Mahathir Mohamad yang memenangi pemilu Malaysia dan dilantik pada Kamis, bersumpah untuk menyelidiki skandal korupsi tersebut.

article bottom ad